Vilkår og betingelser for Verdige Smils frivillig-program i Sierra Leone

Det er viktig at du går nøye gjennom våre vilkår og betingelser før du søker på et program. Følgende vilkår og betingelser er knyttet til frivilligprogram som organiseres av Verdige Smil. I disse vilkårene har følgende ord følgende betydning: "du", "din" og "dine" refererer til alle personer som er nevnt i bestillingsskjemaet og enhver annen person som legges til eller erstattes ved en senere anledning. "Organisasjonen", "oss", "vi" og "vår" refererer til Verdige Smil. Frivilligprogram i regi av Verdige Smil krever at du er enig med følgende vilkår og betingelser og erkjenner at du har lest all informasjon for det aktuelle programmet. Hvis du ikke godtar betingelsene og vilkårene vil søknaden bli kansellert.

Du godtar alle vilkår og betingelser når du haker av boksen vedsiden av "Jeg har lest og godtar Verdige Smils vilkår og betingelser" i Verdige Smils søknadsskjema for frivillige. Du godtar følgende vilkår og betingelser. Disse kan når som helst bli forandret uten noe forhåndsvarsel.

1. Reiseforsikring

Reiseforsikring er obligatorisk for alle Verdige Smils frivilligprogrammer i Sierra Leone, og du samtykker i å skaffe til veie tilstrekkelig reiseforsikring som gjelder fra avreisedato. Reiseforsikringen skal dekke hele programmets varighet og reise til/fra Sierra Leone. På grunn av lovverket, kan Verdige Smil ikke anbefale eller gi råd om reiseforsikring. Derfor er du også ansvarlig for å vurdere nivået av reiseforsikring som du trenger. Det anbefales at forsikringens dokumentasjon er med deg hele tiden, og er tilgjengelig elektronisk mens du deltar i programmet.

2. Flyreiser og annen type transport til/fra Sierra Leone

Det er den enkeltes ansvar å arrangere og betale for reise til og fra Sierra Leone. Verdige Smil kan ikke holdes ansvarlig i tilfelle din flyreise blir endret eller forsinket på grunn av din flyoperatør. Vi anbefaler også sterkt at en retur- eller videre-reise er bestilt. Reisedokumentasjon bør medbringes til enhver tid når du reiser utenlands.

Når det gjelder transportkostnader i Sierra Leone så må dette dekkes av den enkelte, bortsett fra henting/bringing ved flyplass.

Du samtykker i å informere Verdige Smil, skriftlig eller via e-post, for ytterlige reiser videre som du har tenkt å gjennomføre etter at du har fullført Verdige Smils frivilligprogram. Du må sende oss opplysninger om din videre reise minst en uke før slutten av ditt opphold i Sierra Leone.

3. Søknader og betaling

Den som søker må være 18 år eller eldre, og det kan kun søkes via vår hjemmeside. En insendt søknad garanterer ikke aksept og er avhengig av egnethet og tilgjengelige plasser. Vi kan komme til å kontakte deg, via e-post eller telefon, for å vurdere din egnethet for programmet.

Når søknaden er sendt til Verdige Smil, vil vi samarbeide med våre team i Sierra Leone for å vurdere hensiktsmessigheten og tilgjengelige plasser ved valgte program. Du vil bli kontaktet via e-post eller telefon vanligvis innen 5 virkedager for å enten bekrefte eller avkrefte din plass ved det aktuelle program. Hvis du lykkes med søknaden vil vi sende deg en depositumsfaktura for deltakelse i programmet. For å bekrefte din plass i programmet må du betale depositumet. Depositumet er 1400kr per person. Det resterende beløpet skal betales senest 30 dager før programmets startdato, ellers vil det bli behandlet som en avbestilling, og du vil miste ditt depositumsinnskudd. Eventuelle søknader gjort innen 30 dager før startdato må betales i sin helhet.

Vi anbefaler på det sterkeste at du ikke bestiller noen flyreiser, overnattinger, noen ekstra turer osv før du får din depositumsfaktura. Hvis du bestiller noen ekstraturer eller reiser videre med tredjeparter, så er vi ikke ansvarlig for disse kostnadene hvis vi ikke klarer å gi deg plass ved valgte program.

Alle programmene krever en vandelsattest som den enkelte må betale for. Hvis du tror du vil oppleve problemer med å skaffe til veie en vandelsattest, så vennligst kontakt oss før bestilling. Alle kunder må sende vandelsattesten til Verdige Smil så snart som mulig. Skulle din vandelsattest avdekke eventuelle registreringer av umoralsk eller ulovlig adferd utført av deg, forbeholder Verdige Smil seg retten til å kansellere den enkeltes programdeltakelse uten refusjon.

4. Kriterier for deltakere

Alle deltakere i Verdige Smils frivilligprogram må være minst 18 år. Hver enkelt deltaker har ansvar for å tilkjennegi informasjon om deres fysiske eller mentale helse som kan påvirke deres evne til å fullt ut ta del i programmet. Hvis du har en medisinsk eller mental tilstand som kan hindre din evne til å delta fullt ut i programmet må du informere Verdige Smil skriftlig. Unnlatelse av å gi oss denne informasjonen kan føre til at din programdeltakelse blir avsluttet uten refusjon.

5. Prisforandringer

Våre lavt prisede programmer er potensielt sårbare for valutasvingninger og stigende transportkostnader. Vi forbeholder oss derfor retten til å endre våre priser når som helst. Vennligst se vår hjemmeside for våre mest nøyaktige priser. Når din bestilling er bekreftet av oss, er dette endelig og du vil ikke bli krevd for noen flere betalinger.

6. Betalingsmetoder

Alle betalinger må gjøres i NOK. Vi aksepterer kreditt, visa og debetkort gjennom vår betalingssider på nett. Du kan også overføre direkte til vår konto for frivilligprogram med kontonr: 4230.56.57926. Ved overføring til vår konto må du oppgi ditt navn, hvilket frivilligprogram du skal delta i, og for hvor mange ukers programdeltakelse betalingen gjelder. Dette vil også bli opplyst i e-post fra Verdige Smil ved godkjenning av din programdeltakelse, og tilsendelse av depositumsfaktura.

7. Kansellering gjort av deg

Avbestillinger må gjøres skriftlig og skal bare behandles når ditt skriftlige brev eller e-post er mottatt av Verdige Smil. Dette gjelder også internasjonale bestillinger. I tilfelle du ønsker å kansellere en bestilling, er kanselleringsreglene for våre frivilligprogrammer i Sierra Leone som følger:

  • Varsel på mindre enn 30 dager før dato for programstart: tap av registreringsavgift.
  • Varsel på mellom 8-21 dager før dato for programstart: tap av 50% av programpris og tap av registreringsavgift.
  • Varsel på mindre enn 8 dager før dato for programstart: tap av 100% av programpris og registreringsavgift.

8. Forandringer og kansellering gjort av oss

Verdige Smil forbeholder seg retten til å avbryte eller vesentlig endre din reservasjon når som helst. En "vesentlig endring" kan omfatte endringer på mer enn 24 timer for avgangs - og retur - tider i Sierra Leone, og vesentlige endringer i reiserute. Ved "vesentlige endringer" vil vi forsøke å varsle deg så snart som mulig og tilby deg disse endringene. Hvis du ikke godtar endringene vil du bli refundert alt du har betalt til Verdige Smil.

Mindre endringer kan gjøres til hvert program om nødvendig. Disse inkluderer, men er ikke begrenset til, endringer i tider for henting, skifte av vertsfamilie, oppgaver ved det aktuelle program o.a. Refusjoner vil ikke bli gjort i disse tilfellene og forskjellen mellom "vesentlige endringer" og "mindre endringer" vil bli gjort på skjønn i fra Verdige Smil.

Våre programmer er underlagt kulturelle forhold i Sierra Leone. Deltakere og aspekter av programmet kan bli fraværende på grunn av kulturelle forpliktelser med lite forvarsel, og vi forbeholder oss retten til å endre reiserute og/eller lokasjon for det aktuelle program i disse omstendighetene, og ingen refusjon vil bli gitt. I slike tilfeller vil vi gjøre vårt beste for å finne alternative ordninger.

9. Visum, vaksinering og informasjon om Sierra Leone

Informasjon eller råd gitt av Verdige Smil i forhold til visumkrav, vaksiner og annen informasjon er gjort i god tro, men uten ansvar for Verdige Smil. Informasjon som er publisert anses korrekt på tidspunktet for publisering, men kan være egnet til å endres uten vår viten. Du bør kontakte din fastlege minst 60 dager før avreise for ekspertråd. Vennligst merk at du bør, om du er i tvil, kontakte ambassaden i Sverige eller London for å sikre at du har juridisk rett til å komme inn i Sierra Leone, så fort som mulig etter at du har søkt på Verdige Smils frivilligprogram. Det er lurt å søke om visum i god tid før avreise siden behandlingstiden i enkelte tilfeller kan være lang.

10. Retningslinjer for skikk og bruk

Du må til enhver tid forholde deg til Verdige Smils retningslinjer. Hvis du begår en ulovlig handling eller hvis du og din oppførsel etter programleders oppfatning forårsaker eller kan forårsake fare, nød eller sjenanse for andre, kan Verdige Smil avslutte din deltakelse i programmet med umiddelbar virkning uten ansvar fra vår side og uten refusjon.

Hvis du har noen medisinsk tilstand som kan påvirke din eller andres glede av programmet må du opplyse oss om dette ved bestilling. Dette inkluderer å ta reseptbelagte legemidler. All bruk av narkotika er strengt forbudt og hvis du blir oppdaget i å bruke slike stoffer vil ditt engasjement i programmet bli avsluttet umiddelbart uten refusjon.

Verdige Smil forventer i tillegg at du overholder følgende retningslinjer:

Generelt

  • Overhold regler og forskrifter fastsatt av Verdige Smil.
  • Arbeid for å lære, forstå og respektere lokale kulturer og skikker.
  • Ikke delta i politiske demonstrasjoner.
  • Respekter de lokale holdninger til seksuelle relasjoner og tenk over hvordan andre oppfatter din atferd.
  • Godta at du er en representant for Verdige Smil og handle deretter.
  • Informer alltid koordinator i Sierra Leone om dine planer og oppholdssted.
  • Sørg for at det er mulig å kontakte deg til alle tider.
  • Godta at overnatting og program som du har bestilt ikke kan endres i landet uten tillatelse fra både koordinator i Sierra Leone og Verdige Smils ledelse for frivilligprogram.
  • Oppretthold en høflig og respektfull holdning til alle tider.

På programlokasjonen

  • Overhold regler skissert av Verdige Smils ledelse for frivilligprogram og koordinator i Sierra Leone.
  • Oppfør deg på en profesjonell og moden måte ettersom du vil være en del av et team som jobber mot et felles mål.
  • Oppretthold en positiv tilnærming.
  • Ikke godta noen form for betaling for det arbeidet du gjennomfører.
  • Samarbeid med koordinator i Sierra Leone hvis du ønsker å forlenge oppholdet eller foreta noen ekstra aktiviteter.
  • Vær forsiktig med alt prosjektutstyr som du er gitt/arbeider med.

Hos vertsfamilien

  • Respekter regler skissert av din vertsfamilie i forhold til, men ikke begrenset til, røyking på rommet ditt, gjester, overnattingsgjester og alkoholforbruk.
  • Oppretthold god hygiene og renslighet.
  • Sørg for at du holder deg hos vertsfamilien. Hvis du velger å gjøre noe annet, må du informere din koordinator i Sierra Leone og vertsfamilien.

Hvis programmet avsluttes mens du er i Sierra Leone, enten av oss eller deg, er Verdige Smil ikke ansvarlig for deg når du forlater programmet. I tillegg til disse retningslinjene kan du også bli bedt om å signere ytterligere retningslinjer når du ankommer Sierra Leone.

11. Prosedyre for klagebehandling

Hvis du er misfornøyd med noen aspekter ved programmet må du gjøre det kjent for den aktuelle koordinator i Sierra Leone ved første anledning. Hvis du ikke er fornøyd med responsen og føler hendelsen sterkt har påvirket din glede av å delta i programmet, bør du kontakte Verdige Smils kontor innen 28 dager etter hendelsen fant sted.

Hvis du ikke er fornøyd med Verdige Smil eller tjenester vi tilbyr, bør du kontakte oss innen 28 dager etter hendelsen finner sted, og vi vil gjøre vårt beste for å og gi deg en løsning. Ved en eventuell alvorlig uenighet mellom deg og Verdige Smil som ikke kan løses, vil Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser opptre som en uavhengig mellommann for å prøve og få til en løsning.

Alle klager må gjøres skriftlig og sendes til Verdige Smil før de kan registreres og gjøres noe med.

12. Personlig risiko

Din bestilling er akseptert med den forståelse at du innser mulig risiko med denne typen reiser. Slike reiser kan innebære en viss grad av risiko. Det kan være aktiviteter og personlige situasjoner som kan innebære en risiko for den enkelte, både forutsette og uforutsette. Derfor er Verdige Smil inkludert alle ansatte og partnerorganisasjoner ikke ansvarlig for eventuelle tap eller skade du kan bli påført, inkludert tap forårsaket direkte eller indirekte som personskade, følelsesmessig skade, død, sykdom, skade på eller tap av eiendom, gisselsituasjoner, krig og terrorisme. Det anbefales at du forsikrer deg mot noen av de ovennevnte situasjoner.

Denne reisens art krever også at du har en fleksibel og positiv tilnærming og erkjenner at forsinkelser og endringer til reiseruter kan forekomme. Du forstår at flertallet av vertsfamilienes hus vil være på et grunnleggende nivå sammenlignet med boliger i vesten. Verdige Smil vil alltid forsøke å gi egnede alternative ordninger hvis du føler deg ukomfortabel, men ingen garanti kan bli gitt i så henseende. Ved eventuelle merkostnader i dette henseende må dette betales av den enkelte deltaker.

13. Innsamling av data

Du autoriserer Verdige Smil til å samle inn informasjon som navn, kontaktinformasjon, adresseopplysninger, reisepreferanser etc og bruke det innenfor de begrensninger som er satt i personvernsloven. Vi kan gi din kontaktinformasjon til nåværende og potensielle deltakere i Verdige Smils programmer. Ved å gi slike opplysninger kan frivillige bli kjent med hverandre før oppstart. I tillegg kan all informasjon gitt av deg i tilbakemeldingmaterialer, som spørreskjemaer som vi ber deg om å fylle ut, brukes av Verdige Smil ved å dele med potensielle og nåværende frivillige. Hensikten med dette er å gi søkere mulighet til å kontakte deg for å finne ut om dine erfaringer med Verdige Smils programmer, og å få en klarere forståelse av hva de kan forvente seg hvis de melder seg på et lignende program. Vi kan også bruke denne informasjonen for markedsføring og reklame slik som, men ikke begrenset til, brosjyrer, nettside og videopresentasjoner. Hvis du motsetter deg at Verdige Smil bruker denne informasjonen kan du gi beskjed om det til info@verdigesmil.no og vi skal umiddelbart la være å meddele opplysninger som nevnt i dette punkt.

14. Rettigheter til materiale

Enkeltpersoner erkjenner at kommentarer, bilder eller videoer som sendes inn til oss kan brukes til Verdige Smils reklame - og informasjons - materiell.

15. Gjeldende lovverk

Disse vilkårene og betingelsene er underlagt Norges lover.

16. Generelt

All kommunikasjon i forhold til denne kontrakten, med mindre annet er spesifisert, må skrives på norsk av søkeren på programmet, og sendes per e-post eller til Verdige Smils kontor i Norge.

Verdige Smil har intet engasjement eller ansvar i eventuelle utvidelser du gjør, det være seg reiser eller aktiviteter o.a., som faller utenfor din opprinnelige bestilling via Verdige Smil.